woensdag 19 juli 2023

Sportief tripje naar Goesche Sas

Om 5u40 was het hoog water.
Als ochtendmens is dat voor mij geen probleem.
Al wil ik dan meestal wel zo stil mogelijk vertrekken.
Omdat er rondom mij ook nog jachten geankerd lagen, moest ik goed uitkienen hoe ik op zeil kon vertrekken.
Gelukkig was er weinig wind (dacht ik), dus zou het geen moeilijk manoeuver worden.

Rond 6u50 vertrok ik.
Rustig windje, zo leek het toch. Blij dat ik voor de genua koos.
Maar eens de kreek uit was dat niet echt een rustig windje.
Teveel nu ook weer niet, maar mijn interieur werd toch aardig verbouwd, daarbinnen :-D

Ik moest opkruisen tot aan de zeelandbrug, en kon dan de vondelingenplaat rond.

Het opkruisen bekijk ik als een tactisch spelletje. Tussen de vrachtschepen door kruisen, op tijd over stag gaan, gewoonweg timen zeg maar.


Er zat een goede vaart in, met die genua, maar toch ook wel golfslag wat het zeilen leuk maakt.

Die golfslag werd wel een nadeel ter hoogte van de Zandkreek, want daar moesten de zeilen neer.
En het grootzeil opbinden, dat is kunst en vliegwerk in golfslag.

Ik wou de motor goed op tijd starten omdat die vandaag nog niet gedraaid had. Zo kon hij alvast opwarmen.

Aan de wachtsteiger lag 1 motorboot. Niet helemaal vooraan, maar helemaal achteraan.
Dus 'stak ik voor'.
De wind stond recht op kop, en dan is afmeren knap vervelend.
Intussen belde ik de jachthaven voor een plekje.  Ik kreeg L49.
De sluisdeuren gingen open en een volle sluis voer uit.
Als enige ging ik de sluis in, die motorboot maakte geen aanstalten om mee te schutten.
In deze sluis is er toch een behoorlijk verval.
Naarmate mijn boot hoger kwam te liggen nam ook de impact van de wind toe.
Goed dat ik ook het voorste landvast gebruikte.
De deuren gingen open en de boeg van een vrachtschip lag daar te prijken, klaar om in te varen.
Ik kon er nog wel naast maar zodra ik afdraaide naar de jachthaven, moest ik afstoppen, met de wind achterop omdat er net een jachtje vertrok.
Eens die weg waren kon ik zoeken naar L49.
Die plek vond ik uiteindelijk, maar het is een box met maar 1 paal vooraan, en nu net, om af te meren aan de 'verkeerde' kant.
Bon, nieuwe truc uittesten: middenkikker op die paal en in achteruit die box in. Op die manier blijft de 'poep' aan hogerwal.
Dan snel lijn wisselen met voorste landvast en verder op dezelfde manier er in varen.

MAAR: dit had goed kunnen werken als de box breed genoeg is.
Maar hij was eigenlijk 20cm te smal.
Ik lag geklemd tussen de buur en de vingersteiger.
Nochtans had ik doorgegeven dat een Midget een dikkerd is, 3 meter breed.

Na overleg met de havenmeester (bijzonder lieve, vriendelijke, dame) besloot ik te blijven liggen.

Het is maar voor 1 nachtje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.