maandag 24 juli 2023

Alweer wijziging van de plannen

 Als er nu echt 1 ding is dat ik deze vakantie geleerd heb, dan is het dat je maar beter helemaal geen planning maakt, en van dag op dag zeilt.

Deze zomer getuigt absoluut, naar mijn mening, dat de klimaatopwarming doorzet, en dat we er maar beter rekening mee houden.
Nee, die opwarming wil niet perse zeggen dat het altijd warmer moet zijn, maar wel dat het weer vaker onstabiel zal zijn en we meer men meer contrasten krijgen.
Deze vakantie zit er alvast vol van.
Gisteren, zondag 23e juli, bleef ik wijselijk liggen in Herkingen.
Er was storm voorspeld, en ook de dagen erna zal het nog wat blijven 'waaien'.
(Te denken dat de eerste dagen van mijn vakantie haast windloos waren...)

Ik was in Herkingen wat gaan buurten bij een symathieke dame met een Midget 26, en samen met haar mijn opties bekeken.
Gezien de weersvoorspellingen bleek het zo gek nog niet om de resterende vakantiedagen op de Grevelingen te blijven.
Ik kocht me dan maar een 7-dagen kaart en nam de nodige voorbereidingen om elke avond aan een eiland te kunnen liggen.

's Morgens ging ik eerst naar de Dagwinkel (=kleine supermarkt) voor nog wat inkopen.
Voor vegans alweer een 'woestijn' helaas.
Rond 8u45 voer ik uit.
De voorspelde wind was er min of meer, maar heftig was het zeker niet.
De reef was misschien overbodig, maar toch: sommige vlagen waren dan weer 'geschikt' voor die ene reef.
In elk geval was het een aangename zeiltrip richting Bommenede.
Het ging zo vlot vooruit (ondanks de scherpe koers en het opkruisen rond de Mosselbank) dat ik om 10u30 al aan Bommenede was.
Het leek me een idee om nog een rondje Stampersplaat te doen.
Dat idee werd echter een beetje later haast letterijk uit mijn hoofd geblazen. Een naderende bui bracht behoorlijk wat wind met zich mee, en ik zag dan maar af van het idee, en haalde zo snel mogelijk, in die windvlagen, de zeilen naar beneden.

Ik draaide terug, op motor, richting Bommenede.

Er was, naar mijn verrassing, nog redelijk wat plek, zelfs goeie, om solo af te meren (toch wel een belangrijk puntje als er veel wind staat).

Wat later liepen er nog twee Midgets 31 binnen, maar ik denk dat ik ze niet ken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.