vrijdag 30 augustus 2019

Mr. Gibbs dan toch maar vervangen?

Enkele jaren terug, toen ik fanatiek rond zeilde met mijn Friendship 22, had ik een stuurautomaat gekocht, die het overigens fantastisch deed op dat bootje: een Simrad TP10.
Ik herinner me nog vrij goed de installatievoorschriften. Die moeten juist zijn.
En om dat te verwezenlijken moest ik echt wel creatief wezen.

Nu wil ik opnieuw een stuurautomaat, want mijn Mr. Gibbs 2.0 (het platte stootwilletje) werkt maar even, zeker geen langere stukken.

Er zijn, voor zover ik nu kan zien, twee opties:
- een Raymarine ST2000 die geschikt is voor boten tot 4,5 ton waterverplaatsing
- opnieuw een Simrad TP10 die geschikt is voor boten tot 3,7 ton waterverplaatsing en 32 voet lengte

Beide hebben o.a. als voorschrift dat het aangrijppunt op de helmstok op 46cm van de as moet zitten.
En daar zit het probleem: Als je een lijn trekt over de roerpinnen heen tot aan de helmstok zit dat punt veel verder naar achter, dan waar men doorgaans het aangrijppunt heeft.
Ik heb dit voorbije weekend opgemeten, en het voorgeschreven aangrijppunt op de foto gemarkeerd met een stukje tape.  Zoals u ziet, dat is erg ver naar achteren.


Navraag bij een watersportwinkel die een Raymarine aanbiedt, gaf volgende antwoord:

"Ik heb antwoord terug van de leverancier en die zegt dat ze geen garantie kunnen geven dat het systeem 100% goed werkt op uw boot. Dit in verband met dat uw roer wat u al zei niet recht is.

U kunt met de gegevens vanuit de handleiding kijken of de stuurautomaat past op uw boot maar de leverancier kan niet garanderen dat, als u onder zeil bent of met de motor vaart, de autopilot blijft werken. Het kan zijn dat hij dan van slag raakt en niet goed werkt.

Wat u kunt doen is zoeken of er andere booteigenaren zijn hun vragen hoe zei dat hebben opgelost met de autopilot.
"

Ik ben nu op zoek naar andere Midget 26-zeilers die een stuurautomaat geplaatst hebben om te informeren hoe hij geplaatst is, en of ze tevreden zijn van de werking.
Mocht u mij feedback kunnen geven, dan hoor ik het graag :-)

Installatie volgens de voorschriften?



Simrad TP10 bij de Midget Luna

Installatie op een andere Midget 26

2 opmerkingen:

  1. Wellicht dit project op de site van de Midgetclub zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi 'Unknown' :-)
      Nog beter: ik ga een boekje schrijven over mijn ervaringen en tips en tricks met onze Midget 26 - Dobber.
      Zelfde stijl als mijn eerste boekje, 'Ik zeil in Zeeland': kortverhaaltjes, cartoons, en tips & tricks.
      Waarschijnlijk maak ik me alsnog lid van de Midget club volgend jaar :-)

      Verwijderen

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.