zondag 4 augustus 2019

Motor gaat in alarm...

Dat was even schrikken!
De motor liep lekker, totaal geen problemen meer, maar toen we net Zierikzee binnen voeren, ging er een alarm af.
Ons bedieningspaneel heeft geen opdruk meer, maar eender welk rood lampje dat gaat branden, samen met een zoemer, kan geen goed teken zijn.
Net op dat moment komt er een Frisia binnen gevaren, en een paar uitgaande zeiljachten.
We dobberen aan de overzijde van de steigers, met een nerveuze zoemer om de oren, wachtende om te kunnen oversteken naar de steiger van de gemeentehaven.
Zodra ik kon, stak ik over en meerde af aan de steiger voor het witte sanitaire gebouw.  Die steiger was gelukkig vrij, en makkelijk om af te meren.
Tussen het alarm en het afmeren zaten misschien maar twee minuten, maar dat waren voor mij twee heel lange minuten!
Eerste dat ik deed, was het opzoeken in mijn schriftje, wat dit alarm betekende.  Dit kon ik doen aan de hand van een foto dat ik gemaakt had van een andere Midget.
Zo zag ik dat het alarm alvast te maken had met oververhitting.
Eerste dat ik controleerde was de wierpot, ook al wist ik dat de motor nog koelwater 'speekte'.
De wierpot was niet geblokkeerd.
De beluchter kon het ook niet zijn, die was nog maar pas vervangen door Cor.
Uit het motorruim steeg allemaal rook, maar geen brandgeur, eerder stoom.
Ik deed het ruim helemaal open, zodat alles zo snel mogelijk kon afkoelen.
Meteen zag ik overal blauwe spetters tegen de wanden en op de vloer... ola!
Alle koelvloeistof is weggelopen, de bilge in.  Dat is helemaal niet goed!Meteen belde ik Cor.  Het was natuurlijk al vrijdag namiddag, en die man heeft ook nog een leven naast sleutelen aan motoren.
Veel kon hij niet doen, en langkomen ook niet.  Ook in het weekend kon hij in eerste instantie niet want hij had nog een klus in Volendam af te werken.
OK... dan dook ik maar zelf het motorruim in, op zoek naar een lek in de leidingen van de warmtewisselaar.
Ik controleerde ook alle buisklemmen en trok ze verder aan.
Ik kon niet meteen een lek vinden, dus zat er maar één ding op: koelvloeistof vullen.
In de watersportzaak Bouman wat verderop hadden ze gelukkig koelvloeistof staan, daar nam ik meteen 5 liter mee.
Daags erna, zaterdag, poetste ik de bilge weer schoon, en zocht verder naar een mogelijke lek door de warmtewisselaar weer te vullen.
Eens ik daaraan begon was de lek meteen zichtbaar: de rubberen bocht aan de thermostaat.
Ik trachtte deze met rubbertape te dichten, en dat lukte ook.
Via Whatsapp stuurde ik Cor wat foto's en info, waarop hij me prompt belde: Zondag zou hij langskomen om ons verder te helpen.
OK, zeer mooie service, maar dan wordt het wel drie nachtjes Zierikzee, want Cor raadde ons sterk af om met zo'n 'herstelde' rubber bocht verder te varen.

En inderdaad: zelfs op een zondag is Cor niet te beroerd een gestrande klant verder te helpen!
Hij kwam naar Zierikzee afgereisd met een nieuwe rubber bocht, en een flink vat koelvloeistof.
In een uurtje tijd was het probleem hersteld, en getest.  Verder niets schade aan de motor.

Omdat het al later op de dag was, dan eerst aangegeven betaalde hij ons nog die 3e nacht aan liggeld.
Van service gesproken :-)

Koelvloeistof weer gevuld tot op
4cm onder bovenste rand van de vulopening

2 opmerkingen:

  1. Goed dat je Cor hebt.
    Is dat een vriend mecanicien of werkt die voor'iedereen' ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Cor Meesters is een mecanieker met een zaak in Ooltgensplaat.
      Doe hem zeker de groeten, als je hem wil contacteren.

      Verwijderen

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.