donderdag 29 augustus 2019

Een sierlijst met een wat minder sierlijke lek...

Ik kwam laatst heelhuids terug van een zeiltocht op de Oosterschelde, druipnat van de regen.
Flinke buien over me heen gehad, gecombineerd met een stevige wind.
Gauw de kajuit in om me te ontdoen van het natte zeilpak, en een laatste kop koffie in te schenken.

En dan hoorde ik het geluid, waar elke zeiler met een boot van huivert: drup... drup... drup...
"Chuck! Ergens regent het zowat binnen!".  Het ritme was ook behoorlijk, geen flauw drupje.

Afgaande op het geluid vond ik inderdaad druppels die vrolijk onder de wand door kwamen.  Eerst dacht ik aan de genuarail boven het keukenblokje, maar dat kon het niet zijn, daarvan zouden de druppels langs de wand naar binnen lekken.  Ook de scepterpot was al uitgesloten.
De ramen misschien?
Om zeker te zijn, moest ik het plafondje verwijderen.  Meteen zag ik dat het lek niet van de ramen kwam, maar van een plek tussen de twee ramen in.
Bij een snelle check langs buiten zag ik de oorzaak: de sierlijst.
Die zat los.  Vervelend gemonteerd, want ze zijn van binnenuit geschroefd met nadien een mooie afwerking er overheen om de randen van de skai te omzoomen.
En nog gekker eigenlijk, want van buiten uit zaten er hier en daar nageltjes.

De sierlijst langs binnen, rondom rond de skai van het plafond, verwijderen is geen optie.  Die Midgets zijn zo mooi afgetimmerd door De Kloet, dat we daar gaan afblijven.
Dan maar langs buiten herstellen.
Het stukje dat los zat nam ik alvast weg, deed er een stuk keukenrol omheen zodat het snel kan drogen.  Dat is een trukje uit de periode dat ik aan windsurfen deed: als je een lekje had, deed je er keukenrol over, en desgevallend IN de lek.  Die slurpt alle water er uit.
Nadien nog wat nadrogen met een haardroger.
De loszittende schroeven smeerde ik af met TEC7.
Enkele uren later even de boel ontvetten en dan het opgedroogde stukje er overheen kleven met nog wat TEC7.

Hopelijk is het lek nu hersteld, want sindsdien kenden we enkel nog droog weer  :-D




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.