dinsdag 20 augustus 2019

Even een duiker bestellen :-)

Na de herstelling van de motor had Cor het vermoeden dat de schroef onder onze boot te groot is. Er was naar zijn gevoel teveel schroefwater.

Omdat ik zelf geen held ben in- en onder water, haalde ik er mijn kameraad bij.
Die ging voorbije vrijdag en zaterdag duiken in Wemeldinge, en nu hij daar toch was, kon hij wel 'even' naar mijn schroef kijken.

Dus zeilde ik vrijdagmorgen richting Wemeldinge.  Gaandeweg een lekker windje, maar wel ZW, zodat ik aan de Keeten op motor moest.  Ik was daar aan het opkruisen toen er twee vrachtschepen aankwamen, elks in tegengestelde richting en ik er tussenin gevangen geraakte.  Snel deed ik de zeilen weg (al was het grootzeil een waar huzarenstukje) en zwengelde de motor aan.
Vanaf daar hield ik het dan maar voor bekeken, en voer het Brabants Vaarwater af op motor.

Aan de Vondelingenplaat lagen de zeehonden weer zalig te zonnen... maar of ze het echt naar hun zin hadden, met zo'n Frisia voor hun snoet, weet ik niet.
Ik herinner me dat Post Wemeldinge er eens een boot attent op maakte dat het reglement voorschrijft dat je 50 meter afstand moet bewaren, minimum.  Ik denk dat deze Frisia zijn 50 meter afstand was aan de korte kant was...

Vooraf had ik al met jachthaven Wemeldinge afgesproken waar ik ging liggen, zodat de duikers hun werk konden doen.
Het duiken zelf was voor die mannen 'spielerei', het aan- en uitdoen van hun duikgerief is een ander paar mouwen.

Daags erna kon ik dan terugzeilen, alweer ZW maar met waarschuwing 'Zierikzee 6'.
Dat werd een sportief tochtje in de regen. En door de zwaardere condities amper volk op het water.
Voor mij, solo, was het een uitdaging, maar het is waar: zo'n Midget is oerstabiel  :-D

In het kader van dit onderzoekje had ik ook Jooren scheepsschroeven gecontacteerd en gevraagd om eens de juiste schroef te berekenen voor een Midget 26.
Hiervoor hadden ze volgende gegevens nodig=
- motorvermogen 20PK
- max. toerental 3000
- vertraging keerkoppeling 2:1

Hun voorstel werd een drieblads schroef 14" x 11".
Als het een tweeblads wordt, dan is het een 14" x 12"

De duikers hadden de huidige schroef opgemeten, en het zou een tweeblads 14" zijn.
Te groot is ze dus niet, enkel zou Jooren dan de spoed kunnen bijstellen als we dat willen.

Dat was weer een 'technisch' tochtje en we zijn weer wat wijzer geworden  :-)


De duikvlag

Op de terugweg was de Vondelingenplaat net droog  :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.