maandag 2 september 2019

Als de Roompot plots je eindbestemming is...


Een kameraad van me heeft een Midget 31.Hij is nog niet zo heel ervaren en vroeg me laatst of ik niet mee een tochtje op zee wou doen.
Een rondje Stellendam - Roompot leek me ideaal.
Donderdag voeren we naar Stellendam.  Leuk was dat stukje niet wegen eerst geen wind, en later wind op kop.
Wat me vooral verraste was de leegloop in Stellendam, of zo lijkt het toch.
Een hele steiger bijna helemaal leeg...

Vrijdag was het dan zover: de zee op.
Helaas werden we getrakteerd met... niks wind.  De hele tocht op motor.







In het Slijkgat visten we nog een fel oranje zak op.  Het bleek een chemisch product.  Wat er toch allemaal de zee in sukkelt, sjonge.  En te denken dat het meeste van die troep in de vis beland, en uiteindelijk zo op ons bord...
Ik had vooraf de koersen uitgezet op de kaart en genoteerd om zo op kompas de tocht te doen.  De eerste kardinaalboei zou op 250 graden liggen na de laatste bakboordboei van het Slijkgat.
Turend met de verrekijker zag ik ze uiteindelijk.  "Die ligt wel heeeeel ver", dacht ik nog.


Later wees mn kameraad er op dat we de eerste kardinaalboei vlot voorbij waren en ik die dus gemist heb.  Vreemd, maar goed, we hadden gelukkig de tweede als houvast.
Tot aan de witte paal hebben we alles moeten motoren, de aanloop naar de Roompotsluis kwam er een licht briesje en kon de genua open.  Maar een vette vaart zat er helemaal niet in.




Na de Roompotsluis draaiden we naar stuurboord, In de haven binnen de sluis bij Saveco maritiem waar Gerrit De Jong zowel de eigenaar als havenmeester is.http://www.ligplaatsenzeeland.com/
Ik had vooraf geinformeerd of we daar konden overnachten.
Eerst meerde ik af, en daarna wou ik mn kameraad zijn lijntje aannemen.
En daar ging het bijna fout.  Hij schakelde nog een keer voorwaarts en 'poef', plots werkte zijn schroef niet meer.  Er is iets doorgebroken, geen motorkracht meer.
Gelukkig kon ik zn preekstoel vastgrijpen en de boot alsnog tegen de steiger aan trekken.  Geluk bij een ongeluk.
Flinke tegenslag, zo'n motorpech, maar gelukkig gebeurde het in het haventje, en niet op zee.

Gerrit bleek uiteindelijk een grote hulp.  Ik ontdekte vrij snel wat er fout was: de Uniflex was doorgebroken.  Alvast beter dan de keerkoppeling zelf.
Gerrit had contacten met Vetus, en kon wel aan zo'n stuk geraken, alsmede een monteur.

Zo vertrokken we dan zaterdag richting Wemeldinge. Deze keer samen op onze Dobber, en lieten de Midget 31 achter in het haventje.






Een week later voer ik dan zelf richting Roompot.
's Morgensvroeg, bij het krieken van de dag voer ik uit in St. Annaland richting het haventje van Gerrit om een volledige tij mee te hebben.
Tegen 11u arriveerde ik.
De Midget 31 lag er nog prima bij, en het nieuwe stuk bleek netjes geplaatst.



Gerrit heeft dat prima geregeld.
Mn kameraad arriveerde later op de dag.
Daagse erna konden we dan uitvaren, en 'voor het lapje' naar onze haven.
Dat was een reuze zeildag, na de problemen van de week ervoor!


De weergoden gaven ons... NIKS wind op zee


St. Annaland: vertrokken om 6u00


De zeehonden hadden nog net een beetje 'zandbank' om op te zonnen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.