dinsdag 11 september 2018

Grootzeil bedienen vanuit de kuip: gaten boren onder de buiskap


Elke boot die ik al solo gezeild heb, had de bediening van het grootzeil vanuit de kuip.
Bij de vorige boot, de FS26 Serendipity, was dat summier, en heb ik de zaken daarvoor uitgebreid.
Maar bij onze Dobber is er nog helemaal niets voorzien.
Heel lastig om solo te zeilen en steeds naar de mast te moeten om het zeil te hijsen, te strijken, en de kraanlijn te bedienen.
Dat moet anders.
Stap 1 was bellen met Martin De Kloet, van de werf waar hij destijds gebouwd werd.
Hij vertelde me dat ze die gaten boren met een gatenzaag, en er nadien 'TTH-buis' in steken.
Met die info kon ik alvast al wat verder.
Daarna bekeek ik welke verdere zaken ik nog te doen had om de lijnen bedienbaar te maken vanuit de kuip, en welke lijnen.
Daarover schrijf ik later wel een aparte blog.

Wat die gaten betreft heb ik aan boord e.e.a. in potlood uitgetekend en bekeken waar de gaten moeten komen.
In elk geval zullen ze helemaal niet haaks op het polyester geboord worden, maar schuin.  Dat maakt het wat lastiger.
Een kennis in onze haven wist de ultieme tip te geven, 'The missing link' zeg maar:
in de gatenboor zit standaard een center-boor.  Die vervang je door een stift.
Bij mij is het een boor van 6,25mm.  In de do-het-zelf zaak hadden ze stalen staven van 6mm.  ik heb zo eentje meegenomen en afgekort op een lengte waarvan ik denk dat het kan lukken.
Om zeker te zijn heb ik eens een test uitgevoerd op een multiplex plaat.
- eerst een gaatje haaks voorboren.  ik deed dit met een metaalboor 4mm

- dan verder uitgeboord met een 6mm-boor, onder de juiste hoek.  Dat gaat aan boord niet simpel zijn omdat er niveauverschillen zijn, en er helemaal niets echt recht is.
- als laatste de stift in de gatenzaag gemonteerd en deze in het voorgeboord gat geschoven

Perfect resultaat!

Aan mijn kennis in de haven: HARTELIJK DANK VOOR DE TIP!

1. Centerboor vervangen door een metalen stift

2. Voorboren met 4 en 6mm

3. Gatenzaag met stift in het voorgeboorde gat

Resultaat: een mooi schuin gezaagd gat
TTH-buis doorheen het gat en afwerken
(hier een testbuisje, aan boord wordt
een grijze buis 20mm gebruikt)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.