maandag 10 september 2018

1e solo met Dobber

Het heeft deze keer een hele poos geduurd voor ik een eerste echte solo met Dobber ging zeilen.
Voorbije weekend was het dan zover.
Vrijdagavond een rakje richting Volkeraksluis.  Met een windje in de rug tussen de 14 en 20 knopen, en enkel de fok, ging dat vlotjes.
Ook het afmeren aan de steiger viel prima mee. Met die middenkikker is het al wat makkelijker.



Eens afgemeerd nog gauw een potje koken. Ik was redelijk laat vertrokken (teveel twijfelen of ik wel zou uitvaren met die wind), en het wordt in deze periode van het jaar al een stuk vroeger donker.
De nieuwe keukenverlichting kon dus aan.  Hel leuk en mooi lichttoestelletje, die NauticLED.




Daags erna kwam het echte werk: de hele weg opkruisen naar onze haven.
De weermodellen waren het niet eensgezind: de ene gaf wat minder wind, de andere evenveel.
Het werd dus evenveel:  tussen de 14 en zelfs 23 knopen ZW.
Solo opkruisen, ja, dat is werken op deze Midget, maar het ging allemaal heel vlot.
Stiekem bleef ik alvast hopen dat het grootzeil het bleef houden, want een scheurtje komt zelden alleen :-D
Eens aangekomen in onze haven werd het best lastig.  Afmeren aan de wachtsteiger (omdat het voetgangersbrugje nog maar eens open was...) ging fout: tot twee maal toe miste ik de bolder en tegen dan was ik al teveel verlijerd en moest ik omkeren.
Een nieuwe poging hoefde gelukkig niet, toen ging het brugje open en kon ik door.

Ik meer ook steeds achterwaarts af in de box.  Met de vroegere Friendship 22 en 26 ging dat prima, maar de Midget is in achteruit best wel koppig.  Het zal even duren voor ik hem echt ken.
Wat 'spelen' met volgas achteruit en vooruit hielp zeker.  Uiteindelijk lukte het hem achterwaarts, bij een vette zijwind, in de box te krijgen.  Het is alvast duidelijk dat een Midget snel verlijerd bij sterke wind, door zijn hoge opbouw.

De rest van de dag gebruikte ik om nog enkele zaakjes te regelen.
Zo reinigde ik de kleine ruimte waar de sensoren zitten.  Zwart, rot, water kwam daar uit.  Bah.







gebarsten stopcontacten...
En de stopcontacten naast de mast waren stuk voor stuk gebarsten, en stonden vol water.  Lijkt me niet gezond.  Vulcaniserende tape heeft de klus geklaard  :-)







Nu nog een oproep:
Ik wil de grootzeilval, de kraanlijn, de toekomstige onderlijkstrekker, en de neerhouder, naar de kuip brengen.  De lier op de mast plaats ik dan aan stuurboord onder de buiskap, samen met wat klemmen.
Hiervoor moeten gaten geboord worden in de opstaande rand.  Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik wil ze boren met een gatenzaag van 20mm.









Hier moeten 4 gaten komen van 20mm



Met de antennemast ontving ik zelfs een
'Securite' van Oostende...  :-O


Vulcaniserende tape:
het bespaart me voorlopig 3 nieuwe stekkers


1 opmerking:

  1. Kris, meestal worden de gaten in de opstaande rand passend gemaakt. Is 20mm dan niet veel te ruim? De uitlijning moet OK zijn dus pas boren als de organiser geplaatst werd.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.