maandag 17 september 2018

Grootzeil bedienen vanuit de kuip - stap 2

Na de test vorige keer, kwam nu het echte werk: de gaten boren onder de buiskap.
Met het reeds beschreven trucje ging dat haast vanzelf.

Eens de gaten geboord, ging er een 'grijze tth-buis' in.
De gaten zijn 20mm diameter, en die buis ook.  Het was wat geprul maar eens de buisjes er in, zaten ze al behoorlijk vast.
Aan beide zijden waren ze ongeveer 5mm langer zodat ik ze met witte TEC7 kon afkitten. Dat is niet mijn sterkste kant waardoor ik van het principe was: misschien niet mooi, maar wel dicht  :-D
Voor wie het weten wil: de opstaande rand in polyester is 4 a 5mm dik.
Eerst plaatste ik een kleine deck organizer, gekocht bij Boateak.
Evelien adviseerde me het kleine model zodat die zo weinig mogelijk ruimte aan dek in beslag neemt.
Ik had er eerst mijn twijfels over, maar ze heeft idd het juiste type aangeboden :-)
Deze is vastgeschroefd met 5 schroeven om het interieur te sparen.




Boutjes moet ik
nog iets inkorten
Nadien kon ik de lier, curryklemmen en klampje monteren.
De opstelling lier+klampje is afgekeken van mijn vorige Friendship 26.
De lier haalde ik weg van de masten plaatste ze met 5 boutjes doorheen de kajuitopbouw.
Die kajuitopbouw is 22mm, en met de bekleding binnen meegerekend een 25mm.
Meteen de lier maar wat gereinigd en dan gesmeerd met naaimachineolie.  Nu loopt die weer vlotjes.







Daarna trok ik door elk buisje een lijn naar de deckorganizer, en bepaalde met dat lijntje de juiste positie voor de curryklemmen.

Nu is bijna alles klaar voor de bediening vanuit de kuip.

Stap 3 wordt het lassen van een plaatje tegen de maststeun, en het vervangen van de grootzeilval.



Stap 1: gaatjes voorboren met 4mm
Daarna in de juiste richting boren met 6mm

Gaten 20mm geboord

Grijze buisjes er in en afkitten



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.