zondag 12 februari 2023

Nieuwe antennemast en radar reflector

Na mijn laatste avontuur vorig jaar, toen ik overvallen werd door dikke mist op de Oosterschelde, heb ik eens contact opgenomen met verschillende kennissen om hun visie te horen.


Eén van de punten was de radar reflector:  het 'buistype' is waardeloos, beter is dan de 'klassieke' aluminium kubus.
Zo vertelde een 'zeerot' me dat ze op een nacht arriveerden aan Kaap Verdië en op radar een ankerplek kozen.  Ze zagen hier en daar 'stippen' op hun radar.
De ochtend daarop zagen ze een pak meer boten, dan ze vermoed hadden op hun radar.

Ik voegde wat dat advies betreft meteen daad bij het woord.
De huidige antennemast was een RVS-buisje van 20mm diameter, beetje dun om er zo'n knoert van een reflector bij op te monteren.  Ik kocht me een dikkere RVS-buis en monteerde daar opnieuw de VHF antenne op.
In Willemstad kocht ik zo'n aluminium reflector, model 30cm.

Met behulp van aluminium strips kon ik deze dan monteren op de RVS-buis.

De volgende keer dat we de mast neerleggen, neem ik die buisreflector weg.

Die ene 'zeil'-dag in de mist werd ook nog de inspiratiebron voor een olieverf schilderijtje :-)










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.