maandag 24 juni 2019

Foutje uit onwetendheid

Zaterdagmorgen.  Mooi weer, nog redelijk koel buiten.
Ideaal om naar Willemstad te vertrekken. Daar hadden we gereserveerd om te gaan eten voor mijn verjaardag.
Ik wil de motor starten...  de startmotor jengelt wat, maar de motor zelf slaat niet aan.
Nog wat extra voorgloeien, nog eens proberen... noppes.
Zo'n vijf keer geprobeerd.  Niks.
Zelf ken ik weinig van motoren. Enige dat ik weet is dat een Midget 26, met zijn 3,7 ton, toch nog een motor nodig heeft, en ik die niet op zeil kan parkeren zoals ik vroeger mijn 420 aan de steiger van de zeilclub parkeerde :-D

Ik ging er hulp bijhalen, en wandelde de steiger af, op zoek naar hulp.
De sterren stonden me alvast gunstig, want de hulp die ik in gedachte had kwam gelijk kijken.
Hij checkte een en ander, en uiteindelijk kreeg hij de motor weer aan de praat.
Dat hij niet wou starten was een foutje van mij, uit onwetendheid.  Vandaar dit blogje zodat ook andere Midget-eigenaars nu weten wat er fout kan zijn als hij niet start:  de stopknop op de brandstofpomp :-P
Ik had die dop er weer mooi opgeduwd, maar onder die dop zit dus een stopknop.

OK, die motor draait weer.  Omdat mijn ingeroepen hulp al wist dat er wat fout was met onze motor keek hij zelf ook wat verder.  Hij voelde wat onderdruk wat wijst op mogelijk problemen met de cilinderwanden (honen), maar denkt zelf vooral richting kleppen.
"Kopje er af, en eens kijken.  Die kleppen hebben wellicht wat onderhoud nodig."
Dat lijkt mij nog geen onoverkomelijk probleem.
"De verbranding is in elk geval niet goed, ziet er allemaal nogal smerig uit."
Die injectoren zullen wss ook een revisie nodig hebben dus.  Een kameraad van ons kan dat mss wel regelen.
"Maar die motor is zeker nog niet op hoor.  Hij heeft gewoon een goed onderhoud en/of revisie nodig."

Zeer goede investering,
dat zonnetentje
Nu de motor weer draait voeren we richting Willemstad.
Voor een keertje legden we ons bij de WSV en niet bij De Batterij.







En zo haalden we dus toch nog onze 'afspraak' bij 't Pumpke, waar we een voortreffelijke veggie falafelschotel voorgeschoteld kregen :-).
Bij 't Pumpke kan je als vegetarier dus ook terecht.

Falafel-schotel bij 't Pumpke

2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    we spraken elkaar bij jullie op steiger en bij de "bever".
    Ik stuurdeb je gisteren of was dat vanmorgen? een mailtje met een adres en prijs van een revisiemotor. Die moet uiteraard aangepast worden met de vetusstukken die je nu bezit. Wat die onderdruk betreft, die is mogelijkerwijze ook van slecht sluitende of slecht afgestelde kleppen afkomstig.De roetuitstoot is onverbrande diesel, dus de injectoren moeten zeker nagekeken worden.Daar dit in elk geval bij elk scenario moet gebeuren(geen verloren kosten) zou ik dit eerst proberen voor je de cilinderkop er af haalt.Na het stellen van de kleppen is een compressietest aangewezen. Is die negetief, moet de cilinderkop eraf en kan je zien welke ingrepen nodig zijn. Een ontkooladitief ( verkrijgbaar in elke autoshop) is ook het proberen waard, daar door slechte verbranding de zuigerringen kunnen verkleven met de zuigers en zo de compressie naar benedenhalen en onderdruk veroorzaken. DE piste england om voordelig stukken te kopen gaat niet op , parts4engines hebben geen mitsubshi. Het type motor dat jij hebt is K3D in mitsubishi termen.
    Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben, heb je nog vragen , je hebt mijn mail.
    mvg
    hugo minnebo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen mijnheer,
    Helaas heb ik geen mailtje van u ontvangen. Kan u mij die nog eens sturen?
    Intussen is een compressietest gedaan. Resultaat staat in de laatste blog, van 1 juli 2019

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.