maandag 3 juni 2019

Alweer de motor... maar oorzaak gevonden

Vier dagen de rust opzoeken, dat was het doel van deze tocht.
En deze keer niet alleen op stap, maar mijn kameraad met zijn Midget 31 volgde mee.
Het weer zat alvast mee, op de 1e dag na dan toch.
Die eerste dag gingen we niet verder dan de Mosselbank op de Grevelingen.
Bij het aanleggen daar viel de motor alweer stil.  Ik hoopte dit uitermate vervelende euvel te kunnen oplossen door eens naar de kabel van de gashendel te kijken.  De ochtend daarop ging het bijna helemaal fout bij het wegvaren.  Er stond aardig wat wind, ik gooide los, gaf wat gas en... poef motor valt uit.  Hij wou maar niet starten, en intussen draaide de neus van de boot weg naar de andere afgemeerde jachten.  Deze situatie is echt niet goed voor de 'tikker'.
We besloten dat dit niet langer zo kan, en zetten koers naar een jachthaven waar een jachtwerf gevestigd is.  Ik kende er maar eentje, in Scharendijke.

De 'gehandicapten'-steiger :-D
Via mijn gsm contacteerde ik de jachthaven en vertelde over het probleem.  Ik werd naar de 'gehandicapten'-steiger verwezen.  (Die Nederlanders hebben soms echt wel grappige, typerende, benamingen :-D  )
We konden daar voor de nacht blijven liggen, en de ochtend erna zou er een technieker komen kijken.

Daar was hij dan, om 9u in de ochtend: de verlossende technieker van jachtwerf Zwart.
Eerst sloeg hij een praatje over het probleem. Rustig bracht hij symptomen in kaart.
Daarna kwam hij aan boord, en vroeg om eens te starten. Hij bekeek enkele elementen en kwam dan pas tot een goede analyse.  Rustig en duidelijk vertelde hij wat er aan de hand is.
1. De motor start slecht
2. Hij draait steeds op laag toerental
3. Hij valt uit bij het schakelen
4. Hij haalt geen hoge toeren
Conclusie=
- mogelijk verglaasde cilinderwanden
- misschien probleem met de kleppen
- deze motor heeft jaren lang op veel te laag toerental gevaren

Oplossing is om alvast elke zeiltocht eens een 4-tal minuten op vol vermogen te varen. Misschien bouwt hij zo weer compressie op.
De andere adviezen ging hij op een mailtje zetten.

Ik moet zeggen:  betrouwbare info, geen verkoper, maar een echte technieker met kennis terzake die ik volop kan vertrouwen!

Jachtwerf Zwart - Scharendijke

Hij voerde alvast het toerental op zodat de motor, door compressieverlies, niet meer zal stilvallen.  Hij checkte even het type koppeling en verzekerde me dat dit nog wel kan zonder noemenswaardige schade aan te richten.  Op het einde van het seizoen kijken we dan op zijn adviezen geholpen hebben en wat er dan nog moet gedaan worden.

Na deze technische interventie konden we weer op pad, richting WSV Bru.  Intussen werd het heel druk op de Grevelingen. Sjonge, je vraagt je af waar al die jachten vandaan blijven komen.
Het gaf alvast een gerust gevoel om tussen al die boten te manoeuvreren met een motor die nu NIET stilvalt  :-D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.