zondag 26 mei 2019

Mijn diesel lust geen... lucht :-D

Voorbije weekend genoot ik van een rustig zeiltochtje naar Sint-Annaland.
De zondag werd het een vrij sportief zeiltochtje terug naar onze haven.
Alles verliep voortreffelijk.
In de Krammersluis was er een jacht voor me met een redelijk talrijke vrouwenploeg.  Bij het invaren hoopten ze op wat spektakel, door mij als solo-zeiler. Maar helaas, alles verliep zo vlot dat ze enkel een teleurgestelde zucht slaakten :-D

Redelijk zelfzeker voer ik zo verder naar onze haven.
En toen ik onze steigers bereikte leek niets me nog van mijn stuk te kunnen brengen.
Gezwind geef ik even vol gas in achteruit om de laatste 50m aan te vangen, en... de motor viel uit.
De wind, intussen toch tegen de 20 knopen aantikkend, duwde me, motorloos, richting ondiepte.
Omdat er op ons riviertje geen tij is, leek het me echt geen goed idee om daarheen te dobberen.
Ik start de motor weer, die warempel meteen aanslaat, maar zodra ik gas geef stopt ie er weer mee.
Ik herhaalde dit fenomeen een paar keer, en besloot dan om enkel rustig gas te geven en zo, tegen de win in, in achteruit naar mijn box te ploeteren.  Het indraaien in de box deed ik met de hand.  Slaagt wel wat tegen, zo'n Midget van om en bij de 3,7 ton met dwarswind je box in trekken.

Nog één oude slang die ik*
beter vervang
Eens thuis besloot ik alvast een nieuw stuk brandstofslang te maken en zodra mogelijk de zaak na te kijken.
Mijn vermoeden was dat de motor ergens lucht zuigt zodra ik redelijk veel gas geef.








Nieuwe slang,
maar dat leek niet de oorzaak
van het probleem
Uiteindelijk, toen ik weer aan boord was, ging ik het ganse brandstofsysteem af. Allereerst die oude slang vervangen.  Na een test bleek daar het probleem niet te zitten. Dan maar het volgende stuk slang.  Oude klemmen er af, en nieuwe er op.  Weer een test maar opnieuw zoog hij lucht.
Restte er nog één stuk slang dat zeer recent geplaatst leek.  Toch maar de klemmen er af en nieuwe er op...  Bingo: de klemmen waren niet voldoende aangedraaid, of voldeden niet.  Na een test bleef de motor goed draaien.
Voila, dat is dus weer geregeld.

Een zeiler;;; moet precies toch ook een beetje aan een motor kunnen sleutelen :-)

Nieuwe klemmen op de slangen


Hier zat het probleem: een klemmetje onvoldoende aangespannen.
Nu flink aangedraaid, en een extra erbij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.