zondag 26 augustus 2018

Het schakelpaneel vervangen

Eerst alles labelen
Ik ging er van uit dat het een makkelijke klus zou worden, maar uiteindelijk heb ik er toch 6 uurtjes zoet mee geweest: het bestaande schakelpaneel vervangen door een nieuw.
Het originele paneel heeft 8 kringen, dat was wat magertjes.
Thuis maakte ik een nieuw houten paneel, bouwde er twee nieuwe schakelpaneeltjes in, voorzag een opening voor de brandstofmeter, en plaatse er meteen een 12V stopcontact in. Daarnaast een rail voor de bedrading van de verlichting.

Eerst verwijderde ik het oude paneel en labelde elke draad die ik zag.
Daarna ruimde ik de bedrading op: uiteindelijk ruim 6 meter overbodige kabel verwijderd.
Het viel me op dat de kleurcode (rood= + en zwart= - ) niet erg gevolgd werd.





Op de min-pool kwamen draden aan met witte, bruine, zwarte, groene en ja, zelfs roze, kleur.
Dat heb ik zo gelaten, als ik dat wil aanpassen moet ik gewoon alle bedrading aanpassen.

Nadien plaatse ik mijn nieuwe paneel, sloot alles netjes aan, en zorgde voor een min of meer ordelijke layout.



Ziezo, nu kan ik de koelkast aan en uit schakelen, en ook de radio  :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.