zaterdag 28 juli 2018

Wat als je anker echt vastgeroest zit?

Handig, zo'n vastgeroest, en opengeklapt , anker
Een paar dagen nadat we op weg waren met onze nieuwe aanwinst, wou ik het anker eens goed bekijken.
Het was niet meteen iets dat ik bij aankoop grondig controleerde.
In de ankerbak zaten verschillende ankers, lijnen, en kettingen.
De twee paraplu-ankers waren nog prima in orde. De ankerlijnen waren eerder gerecupereerde schoten, daar had ik wat mijn twijfels over.
Het grote anker was echt een probleem: dat was ooit in de ankerbak open gevallen en zo vastgeroest. Niet een klein beetje roest waar WD40 raad mee weet, maar eerder van het kaliber: "Vergeet het maar, dit wordt doorslijpen".
Ik moest dus eerst, in Wemeldinge, op zoek naar wat hulp om dit ijzeren kreng in stukken te slijpen, vooraleer ik bij Boateak een nieuw anker kon kopen.

Ik klopte op een morgen aan bij Van Der rest Nautic, en toonde wat foto's van het verroeste anker.
De man leende me zijn slijpschijf en zette er zelfs een nieuw schijfje op.
Het was 8u 's morgens en toen ik vroeg of het misschien wel wat vroeg was voor wat slijpwerk aan dek, reageerde hij: "Bwa, het is een werkdag he  :-)"

Eens aan dek zette ik de schijf op de steel van het anker en in een minuutje tijd was het kreng een kopje kleiner gemaakt.
Hartelijk dank voor de service, Van Der rest Nautic!

Nu kon ik het nieuwe M-anker gaan halen en passen.
Met 18 meter ankerlijn, 10 meter ankerketting van 8mm, en een M-anker van 10kg zit ik volgens Boateak aan de veilige kant.

Geeft toch wel een geruster gevoel dan een verroest anker dat je niet meer uit de ankerbak krijgt  :-D


Nieuw M-anker met 10m ketting en 18m lijn
gekocht bij Boateak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.