zaterdag 28 juli 2018

Wow.... we zijn eigenaar van een Midget 26 :-D

Net zoals onze jaarlijkse vakantie verrassend begon, net zo verrassend verloopt de vakantie zelf!

JH Maarten Fokker: ons startpunt
We kregen telefoon van Martin, van werf De Kloet, of we nog vragen hadden over de Midget.
Na wat heen en weer bellen bleek de eigenaar ons bod te aanvaarden, en voor we het echt beseften waren we de nieuwe eigenaars.



Martin in de mast
Alles geraakte in een stroomversnelling. Reisplannen werden opgeborgen, staande mastroute werd bestudeerd, en sporttassen gevuld.  Verbazend wat een mens allemaal mee zeult aan boord.
Een kennis van ons bracht ons naar Kortenhoef (waarvoor nog eens 1000x dank, Dirk), en we sleurden alles aan boord.
Echt wegzetten konden we nog niet, want de mast moest eerst rechtop.
Eens die rechtop stond werden de werkzaamheden stilgelegd en de werkdag afgerond.  De werkman zou daags erna terug komen om de rest te bekijken.
Zo konden we de boot nog eens goed bekijken, een lijstje met puntjes opstellen, en al wat inladen.

's Ochtends vroeg kwam Jaap weer langs, en wat later ook Martin.  Mijn lijstje met puntjes werd doorgenomen en de zaken aangepast.

Ons eerste sluisje
Dan was het moment daar: we vertrokken met een boot waar ik nog geen meter mee gevaren had.
Plan is om vanuit Kortenhoef naar Muiden te varen en daar te overnachten.
Wat een ongelooflijk toeval was dat: een week ervoor passeerden we met de wagen langs Weesp en wandelden er over een brug, nu passeren we die brug!  In Muiden passeerden we nu het terrasje waar we een week ervoor een koffie dronken.  We passeerden nu het sluisje in Muiden, waar we die week ervoor een Midget 26 zagen passeren.  Ongelooflijk!
Aan de voet van het Muiderslot :-)
In jachthaven 'Stichting Muiden' werden we ontzettend tof geholpen door de havenmeester bij het aanleggen. Top service zeg!  En we konden er een tweedehands stootwil kopen, want het aantal stootwillen aan boord was erg mager.

Ik zal het verdere relaas van de trip wat beknopt houden, anders heb ik hier straks een tweede boekje geschreven  :-)  (Mijn eerste boekje: "Ik zeil in Zeeland")

Jachthaventje IJmonde
Van Muiden ging het via het Markermeer naar het IJ, langs Amsterdam heen, tot in IJmonde.
Ook daar werden we prachtig ontvangen.  De havenmeester hielp ons uit de nood met een schakelaartje en een soldeerbout.  Nogmaals dank!  Een daar bovenop gaf hij ons nog een paar tweedehands lijnen, zodat we wat extra landvasten aan boord hadden.

Na IJmonde was de doorvaart door Haarlem aan de beurt.  Dat was wel wat stressy, met een boot die je nog niet goed kent.  De motor viel dan nog eens uit, wat toch wel extra zweet veroorzaakt.  Maar we waren er uiteindelijk goed door geraakt, oef!
We hielden uiteindelijk halt in Lisse, een leuk haventje.
De eerste brug na Lisse hield ons helaas op, en wel met DRIE uur!  De gegevens op internet vermeldden een brugopening om 6u05, 6u35 en 7u05.  We mikten op 7u05...  blijkt dat ze enkel nog opent om 6u35 en daarna pas om 9u35.
Na Lisse passeerden we Kaagdorp, en het Braassemermeer.  Hier trokken voor de eerste keer de genua open... Ow...  het is een fok, geen genua.  Dat is wel een vervelende verrassing, want de advertentie vermeldde duidelijk dat er een fok en een genua bij is.  Later toch eens overleggen met Martin.
Eens het meer over gestoken passeerden we een tankschip.  Bijtanken leek ons nog niet nodig, dus voeren we verder.  Dit zal later toch een misrekening blijken).
Hier is de staande mastroute echt op zijn mooist.
Spoorwegbrug Gouda
We voeren verder tot aan de spoorwegbrug in Gouda.  Doordat we 's morgens 3u verloren hebben, waren we nu te laat, en konden we hier ook nog eens enkele uren wachten, in de hoop mee te kunnen met een vrachtschip, om 21u30 zoiets.  En dat geluk hadden we ook.
We konden de bruggen nog voorbij en passeerden de Julianasluis.
Na controle van de dieseltank blijkt ze intussen redelijk leeg te zijn... chuck!
In Goudenrak vonden we een redelijk nieuwe steiger met nog 1 plaatsje vrij.  We meerden gauw af, en ik ging meteen op zoek naar een tankstation.  Dat station bleek in Gouda te zijn... pokkeeind om dat te voet te doen.
Een heel vriendelijke man wou me wel even voeren.  Wat een genereus gebaar zeg!
Ik kocht er een bidon van 10 liter en vulde die.  Daar konden we wel mee verder.
Dankjewel voor je hulpvaardigheid alvast!

We voeren de ochtend erna weer verder, richting IJselmonde.  Daar is een tankschip. Met wel wat geknoei meerden we af aan die mastodont.  Bleek de dieselpomp in gebruik door een motorjacht.  Ik checkte even hoe lang het nog zou duren...  Wow:  Die motorboot had al voor ruim 745 liter getankt, goed voor een slordige 1050eur, en moest nog een tweede tank vullen.  Ben ik even blij dat we zeilers zijn  :-D
We vertrokken weer nadat ik dan maar 10 liter GTL meenam.


Zo arriveerden we aan de Alblasserdambrug.  Toch wel de meest spannende moment van de hele tocht :-)
Doorvaarhoogte op dat moment 11,3m.  We bleven eerst wat wachten aan de brug, maar die sloeg toen net een uur over wegens middagpauze.   Er is geen enkele wachtsteiger zodat er stilaan een jachtje of 5 rondjes lag te draaien.  Wat een gewriemel.
Martin zei ons dat de doorvaarhoogte van een Midget 26 11 meter is. Dus 30cm over...
Eerst draaiden we mee wat rondjes maar dan gingen we er voor.  Spannend is dat zeer zeker.
Zo spannend, dat de andere jachten op een rijtje lagen en toekeken.
Maar het lukte.  Oef!
Volgende brug was de spoorwegbrug in Dordrecht. Ook hier nergens wachtsteigers.
We draaiden alweer rondjes en dat duurde zo lang, dat uiteindelijk die vier andere jachten arriveerden. LOL!






WSV De Kil
Eens deze brug voorbij waren we van alle bruggen-leed verlost en voeren we tot aan WSV De Kil.
Leuke haven!  Hier passeren we nog wel eens.
Daags erna was het de home-run en konden we onze nieuwe aanwinst in onze eigen box manoeuvreren.

Home sweet home!








Onze Maxx had het warm...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.