Eerst dacht ik dat het de vetkoorden waren die op zijn, maar dat blijkt dus niet zo: het is de waterpomp die via een verklikkergaatje vrolijk de bilge aan het vullen was.
Ik contacteerde de installateur die destijds de pomp geplaatst had, en hij liet weten dat wellicht de keerringen versleten zijn.
Ik zocht dan op internet naar keerringen met de gedachte dat wel even zelf te doen.
Die keerringen vond ik bij Dedieseldokter.nl.
Het weekend erna, gewapend met de twee keerringen en een set potsleutels, trok ik weer naar de boot.
De pomp verwijderen is geen moeite, maar die as los maken is een ander paar mouwen.
Uiteindelijk besloot ik die pomp maar naar Rozeboom Watersport te brengen met de vraag of zij er raad mee weten.
De man bekeek de pomp, en gaf me al meteen uitleg hoe dat water in de bilge geraakte.
Een week later kreeg ik telefoon: "De pomp is echt versleten, rollagers rollen amper nog, je kan ze best geheel vervangen.".
Bon: dan doen we dat maar, want een volle bilge is geen lolletje, en het zal al helemaal fout lopen als er water tot in de motor geraakt.
Wat later kon ik de pomp afhalen. Mooie service alvast want ze was al helemaal gemonteerd met tules, bochtstuk,...
De pomp kon er weer in, en de motor gestart om te kijken: ziet er prima uit.
Maar nadien... ik bedacht me dat het misschien beter was om de nieuwe rollager die op de pomp zat vòòr montage toch even te smeren en dan pas de pomp te plaatsen... of zou de smering vanzelf verzorgd worden door de motor?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.