maandag 13 januari 2020

Pico One = problem solving :-)

De installatie van de Pico One ging als een fluitje van een cent, maar nadien doken er toch wat problemen op:  de thermometer gaf een onrealistische waarde, en ook de brandstofmeter sloeg de bal mis.

Verschillende keren de toegewezen poorten nagekeken, en naar VDO gemaild ivm de weerstandsmeter in de tank, ...  maar niets hielp.  De thermometer gaf steeds 108°C aan.  Als dat zou kloppen was ik al lang steendood.
En de gemeten weerstand op de brandstofmeter is in de PicoOne zo'n slordige 23.000 Ohm...
Ook bij Sailspecials konden ze niet meteen de fout vinden.

Maar gisteren bedacht ik plots de oplossing.  Via Sailspecials vroeg Simarine, de fabrikant van de Pico One, om de bedrading van de thermometer en de brandstofmeter in de shunt van plaats te wisselen.  Dat heb ik dan gedaan, waarna ik dan in de PicoOne zelf de poorten voor deze twee items aanpaste.
Maar wat als er nu eens een fout zit in de programmatie zelf? Wat als de poortnummers fout zijn?
En ja hoor, de thermometer zit in de shunt in poort R1. Als ik deze in de PicoOne dan toewijs aan poort 2... meet hij correct de temperatuur, en geen 108°C  :-)
Probleem opgelost!




De brandstofmeters in de Midget zijn van het type 0 tot 190 Ohm volgens VDO in de VS, en ze mailden me dat 0 Ohm= vol.
Nou, dat laatste klopt niet.  190 Ohm=vol en wellicht is 0 Ohm=leeg.
Bij dit hele verhaal hielp ik ook iemand met een PicoOne op een Midget 31.
Ook daar is de brandstofmeter eentje van 0 tot 190 Ohm.
Volgens zijn manual van de boot is de brandstoftank bij een Midget 31 zo'n 100 liter inhoud...
dat klopt niet.  We hebben de tank opgemeten en het volume uitgerekend=  76 liter max.
De tank van een Midget 26 zou 60 liter zijn, maar er kan volgens onze berekening 68 liter in  :-)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.