maandag 21 oktober 2019

Volkerak by night :-)

Straffe koffie... nooit gedacht dat mijn laatste zeiltochtje dit zeilseizoen eentje in het duister zou worden.
Die straffe koffie kan je alvast letterlijk nemen, want zo in het donker een hoeveelheid oploskoffie inschatten valt nogal tegen  :-D

Ik lag afgemeerd aan de noordzijde van de Volkeraksluis toen ik zo rond 4u 's morgens de weerberichten controleerde.  In mijn hoofd ging het een redelijk mooie zondag worden, maar plots bleek dat helemaal niet meer waar te zijn: regen vanaf 9u...
Wow, dat is een vervelende voorspelling.
Snel, heel snel, maakte ik onze Dobber vaarklaar, en nog geen uurtje later lag ik al in de sluis om de tocht aan te vatten naar onze haven.
Ik had al wel in het donker gezeild, zelfs op het linke af (Greveling waar geen enkele boei verlicht was), maar nu kreeg het een extra dimensie door de vele vrachtschepen die blijkbaar dag en nacht door varen.

Eentje bleek helemaal niet te varen, maar lag warempel voor anker en dan nog wel krek in mijn vaarroute.
Ik zag twee witte lichten die ik eerst niet goed kon thuis brengen.  Een ankerlicht, en een tweede wit licht wat verderop, dat geenszins een heklicht kon zijn.
Naarmate ik dichtbij kwam doemde de boeg van een groot vrachtschip op.
Dobber schoof rustig voorbij toen plots de schroeven in gang schoten en de boot vaart begon te maken.  "Hey, die kerel had me toch gezien he???".
Het vrachtschip maakte vaart terwijl zijn stuurcabine nog omlaag was, achter de stapel containers...  niet echt verstandig lijkt me, zo was zijn blinde hoek wel heel erg groot.

Dobber schoof rustig voort aan een kalme vaart van om en bij de 2 knopen.  Meer dan genoeg tussen boeien, recreanten tonnetjes, boeien voor het speedkanaal, een paal aan de Galathese haven, en enkele laagvliegende sportvissertjes. Zelfs in dit duister zie je soms een wit lichtje voorbij schieten, alsof het een vallende ster was.

Tegen dat ik aan onze havengeul arriveerde werd het net licht en kon ik bij het eerste daglicht afmeren in onze haven.

Dat was nu eens een verrijkend tochtje :-)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.