zondag 11 augustus 2024

Blauwalg: een onderschat probleem

Eigenlijk wou ik eerst een leuk blogje schrijven over onze vakantie naar Markermeer en IJsselmeer.
Maar de recente nieuwtjes rond 'Blauwalg' doen me wat anders schrijven.

Wie niet in de watersport zit, kent het probleem mogelijk niet eens, en over het algemeen weten maar weinig mensen wat de oorzaak van deze alg is, laat staan wat de toekomst ons zal brengen.
In ons aller belang koos ik er dus voor even dit stinkend 'goedje' onder de aandacht te brengen.

Blauwalg gedijt goed in wateren die vervuild worden door... overbemesting.
Bron van deze ellende is de intensieve landbouw, waaronder dus de veeteelt.
Vlees en zuivel hebben alzo een impact op ons 'vaargebied', en het leefgebied van alle 'waterdieren'.
De alg is een vergif omzeggens voor alle dieren die er in leven.

Zo zag ik vanmorgen, toen ik nogal vroeg in de Volkeraksluis lag, een koppel eenden die er alles behalve 'fris' uit zagen.
Toen ik de sluis uit voer, leek het wel of ik door een dunne pel ijs ging, een bijna 'krokante' laag blauwalg.
Probleem dat er nu nog bovenop komt: deze alg doet het uitermate goed wanneer het warmer wordt, hoe warmer, hoe beter voor deze alg.
Met de klimaatopwarming, mede getriggerd door diezelfde veeteelt, zal het probleem dus alleen maar erger worden.

Blauwalg is eigenlijk geen alg maar een bacterie die in het water leeft en dus exponentieel groeit bij temperatuurstijging en voedselrijk (overbemest) water.
Mensen met huisdieren en kleine kinderen moeten echt voorzichtig zijn nu. Hondjes en kindjes die van het water drinken kunnen er echt goed ziek van worden






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.