We hadden er al eerder eens last van: de wierpot 'loopt' leeg tijdens het zeilen.
Daarom kocht ik vorig jaar een nieuwe wierpot bij Visser Watersport.
Het ging dan een tijdje prima.
Maar voorbije weekend vroeg de wierpot weer aandacht.
Het was prima zeilweer. Ik kon goed opkruisen richting Volkeraksluis toen plots mijn 'innerlijk stemmetje' zei:
"Check die wierpot eens". Ik argumenteer nooit met dat stemmetje, winnen doet een mens er toch nooit mee, dus de stuurautomaat ging op, en ik ging eens kijken... 'LEEG'.
Na alle miserie vorig jaar (en de jaren ervoor) met de motor, kon ik dit wel missen.
Mij leek het beste om nu maar eerst ergens te ankeren om dit goed te bekijken.
Ankeren op zeil, nooit fout om dat te oefenen eigenlijk.
De ankersteun is nog niet gereed (Wordt nog wat afgewerkt door Bootconcepts.eu), dus het zal weer balanceren over de zeereling worden, maar nood breekt wet.
Het M-anker ging overboord op een vrij windluwe plek, en dan dook ik het motorruim in.
Vreemd alvast dat de wierpot enkel leeg trekt onder zeil, anders is er nergens een lek te bespeuren.
Eerst controleerde ik alle slangklemmen. Sommige konden nog wat extra spanning gebruiken.
Dekseltje van de waterpomp kon ook nog een beetje strakker, maar eigenlijk kan hier de oorzaak niet te vinden zijn, want dan zou de pomp lekken. De pomp en impeller zijn overigens nieuw.
Water bleef netjes op het niveau staan.
Ik kon mijn tocht verder zetten.
Daags erna was weer een mooie zeildag, sportieve wind en daardoor wel wat helling onder zeil.
Daar kwam dat 'innerlijke stemmetje' weer en gezien er niet mee te discussieren valt dook ik weer het motorruim in: wierpot... LEEG!
Nu was de situatie wel wat lastiger: forsere wind, en niet meteen een windluwe plek om op zeil te ankeren.
Oplossing was deze keer om naar een wat kalmere zone te zeilen, bij te draaien en de wierpot vol te gieten zoals daags ervoor.
Ik liep Willemstad binnen en ging eens informeren bij Yachting Willemstad. Immers begon ik de beluchter te verdenken. Daar zit zo'n rubberen klepje in, en misschien doet dat iets dat niet hoort.
Maar de zaakvoerder zei me dat het klepje nog prima in orde is en dat de oorzaak louter aan de wierpot kan liggen. Hij gaf de raad om deze eventueel iets lager te hangen, als dat kan.
Tja, om zeker te zijn nam ik contact op met Raymond van Franke Diesel die onze motor voortreffelijk hersteld had. Ook hij verdenkt de wierpot.
Zeer vervelend omdat die helemaal nieuw is.
Eens weer in de haven reinigde ik de wierpot en de rubberen ring nog eens goed. Ik had daar eerder al goed wat witte vaseline aan gesmeerd, maar misschien was dat wat teveel van het goede?
Wordt zeker vervolgd
Lees vervolg hier
Deksel waterpomp |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.