maandag 26 juni 2023

Oorzaak 'wierpot perikelen' gevonden: nee, het was NIET de wierpot!

 Je las het vast al eerder: onze nieuwe wierpot trekt leeg tijdens het zeilen.
(https://mymidget26.blogspot.com/2023/06/wierpot-perikelen.html)
Ook voorbije weekend leerden we dat het probleem nog niet opgelost was.
Vaseline aan het deksel van de wierpot, aangetrokken slangklemmen, wierpot wat lager: het hielp niet.
Dat het een nagelnieuwe waterpomp is, en wellicht dito impeller helpt er ook niet aan blijkbaar.

Zaterdag zeilden we (lees= dobberden we) richting Haringvliet.
Na de sluis was dat innerlijke stemmetje er weer: "Zou je toch niet beter binnenlopen in Willemstad, en eens naar de waterpomp kijken?
Braaf als ik ben, luisterde ik naar het stemmetje.

Eens afgemeerd liet ik de motor eerst wat afkoelen.
Uit voorzorg wandelden we naar Yachting Willemstad en kochtten er twee nieuwe impellers.


Wat later opende ik dan de waterpomp....
HO! Dat ziet er niet goed uit!
De impeller was al twee beentjes kwijt, en slechts eentje stak nog in de pomp.
Uiteraard moest die oude er uit en een nieuwe er in.
Daarna vulde ik de wierpot tot aan de bovenrand, deksel er op, en dan de motor starten.
Vrijwel meteen merkten we verschil: veel meer koelwater en wierpot blijft helemaal vol.



Na het delen van foto's via Messenger en WhatsApp, leerden we vrij snel dat de impeller die de technieker er in stak niet nieuw is. Bovendien zou het kunnen dat hij er verkeerd ingestoken werd wat de breuk van de beentjes verklaart.

Ook leek mij dat de impeller er fout in zat: de beentjes horen bovenaan, in gebogen toestand naar rechts te wijzen, en mij leek het dat de beentjes naar links wezen, toen ik de pomp open deed.
Dit zou evenwel niets mogen uitmaken volgens mensen in onze haven.

Daags erna voerden we terug naar onze haven. De ganse weg op motor wegens 'geen wind'.
Van Willemstad naar de sluis bleef de wierpot tot aan de nok vol.
Eens we in onze haven arriveerden was het niveau 2cm gezakt, maar alleszins niet leeg.

Ik durf dus stellen: loopt je wierpot leeg, dan kan het ook wel eens je waterpomp/impeller zijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.