Het was nog wel even een 'avontuur' om de motor weer aan de gang te hebben.
Omdat we de motor minimaal wilden gebruiken, zeilden we zoveel mogelijk.
18 juli kwam Raymond van FRANKE diesel dan de motor losmaken en er uithalen via de mastenkraan van jachthaven Atlantica.
Daar lagen we dan, een Midget 26 zonder motor.
En het moet gezegd: de jachthaven is zeer verzorgd, leuke jachtwinkel ook, maar Stad aan't Haringvliet is echt een doods dorpje. Er is gewoonweg niets, geen enkele winkel.
Zo bleven we daar tot aan het einde van onze vakantie, want door gebrek aan onderdelen, en een te late levering, kon FRANKE diesel de motor niet tijdig terugplaatsen.
Uiteindelijk ging 5 augustus de motor er weer in, en kreeg ik prompt video's via WhatsApp van het resultaat.
Meteen liet ik me naar de jachthaven brengen om onze Dobber te gaan halen.
De motor draait veel stiller dan voorheen, start binnen een seconde (Dat heeft hij nooit eerder gedaan!), en rookt helemaal niet meer.
Zalige herstelling deze keer!
- Kleppen waren niet goed sluitend door corrosie
- Er zaten krassen in de cilinder
- Zuigerveren zaten vast gekoold in de groef van de zuigers
- De verstuivers opende bij een te lage druk, lekten en gaven te veel brandstof en verkeerd beeld van inspuiting
- Koppakking had ook gelekt
- Diesel retour leiding lekte
Maar helaas is nu nog niet alles in orde. Pas nadat de motor weer draaide konden ook eventuele andere mankementen opgespoord worden:
- de waterpomp blijkt te lekken
- gloeirelais weerom kapot. Dit is vrij vreemd, want het was net een nieuwe. Daar is dus meer fout.
Verhaal is dus nog niet helemaal ten einde maar we kunnen weer zeilen :-)
Waterpomp lekt en moet nog gereviseerd worden |
Atlantica had een waterpomp in stock maar het is een nieuwer model. De pomp die wij nodig hebben is niet meer verkrijgbaar, dus: reviseren |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.