woensdag 16 februari 2022

Ankersteun voor Dobber

Solo ankeren is niet altijd eenvoudig, maar bij onze Midget 26 is dat bij golfslag en stroming nog een tandje lastiger:
Balancerend met het anker over de zeereling om te voorkomen dat het anker de romp raakt is geen sinecure.


De jachtwerf De Kloet kan zo'n ankersteun maken, en heeft een eigen ontwerp, maar logistiek was dit omslachtig, en de redelijk prijzig.
Meer en meer rijpte het idee om dan maar zelf aan de slag te gaan.
De voorbije weken had ik alvast al een en ander geschetst op papier, beetje uitzoeken hoe zo'n ankersteun er voor ons uit moet zien:
compact, eenvoudig, en uitermate geschikt om het anker permanent op te laten rusten.




Uiteindelijk haalde ik er mijn tekenprogramma bij en werkte in 3D een model uit van een ankersteun met geleidewiel.
Het opmeten van de steun was helemaal niet simpel, bij een Midget is immers niks recht :-)

Ik zocht al een poos naar iemand die dit ontwerp kon maken voor me, liefst een landgenoot om een keertje lokaal te 'shoppen', en kwam zo terecht bij bootconcepts.eu.
Juri kan dit mee begeleiden en lassen/monteren.
Hij had alvast een advies: maak het niet in één geheel, maar voorzie demonteerbare onderdelen.

Het tekenwerk is nu gedaan, en een firma werd gecontacteerd om de onderdelen te 'laseren'.

Wordt vervolgd!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.