woensdag 28 april 2021

SilicOne van Hempel: onze bijdrage voor een beter (water-)milieu

 

Eindelijk was het zover: onze Dobber gaat voor een tiental dagen de kant op in Schapenput.

Voorafgaandelijk had ik al een hele (strakke) planning opgemaakt.
Dat was nodig ook, wat elke dag dat ik als zelfstandige aan de boot klus, is een dag zonder inkomsten.

Vrijdagmorgen ging hij er uit.
Het moet gezegd dat Kees van Schapenput werkelijk tovert met die tractor en aanhanger.
Sterk staaltje manoeuvreerwerk!


Ik kon vrijdag op hulp rekenen, en meteen werd de oude antifouling weggekrabd.
Een groot deel was al weggehaald met de hogedruk spuit door de havenmeester, maar uiteindelijk ging quasi alles er af. Al moet ik toegeven dat Koen, mijn hulp, het net iets beter deed dan ik.
Hier en daar ontstonden toch krassen bij het krabben. Jammer maar helaas.
Ook vielen mij de vele bultjes op, die evenwel droog zijn vanbinnen, dus geen osmose.
Naast die bultjes ook veel gelcoatschade: putjes her en der.

Naast het krabben heb ik ook een huiddoorvoer weggehaald, hierover later nog een blogje.
Nu die toch weg was, kon ik de huiddikte bekijken. Wel, dat slaagt wat tegen.  Bij mijn vorige boot, een Friendship 26, was die zo'n 10mm.  Bij onze Midget maar 7mm.
(Naar mijn gevoel is de romp niet zo goed als die van een Friendship eerlijk gezegd.)

De twee dagen daarna kon de romp drogen, en kon ik die opening van de huiddoorvoer afdichten, alsmede twee rondes plamuren.  (Dit deed ik zo goed mogelijk, maar uiteindelijk zal blijken dat ik alsnog plekken vergeten ben.)

De producten voor dit SilicOne systeem kochten we bij D&D Sails in Stabroek.

Maandag kon de eerste laag erop: de SilicSeal.  Van dit product kocht ik 3 blikken van 0,75 liter.
Deze laag is bedoeld om de nog resterende antifouling te fikseren.
Na het 'slissen' met waterproof schuurpapier nr. 180, en het goed afspuiten, kon de laag er op.
Hier moet je goed plannen, en zeker ook de temperatuur in het oog houden.



Meermaals heb ik gemaild met Hempel, die trouwens snel en degelijk antwoorden, om hier een goed inzicht op te hebben: na de SilicSeal moet er binnen een vastgelegde tijdspanne de 2e laag er op: de Tiecoat.  Voor deze 2e laag kochten we ook 3 blikken, maar hebben er maar 2 gebruikt.
(Iemand die een blik nodig heeft?)

We hadden veel geluk met het weer: geen regen, maar ook wat tegenslag: het moet langdurig minstens 10°C zijn, en dat was 's nachts niet het geval.

Ik heb geprobeerd een gordijn rond de boot te kleven en er een elektrisch vuurtje onder te zetten.
Dat gordijn was gelukt, maar nu bleek daags erna dat het vuurtje niet gewerkt had: de haspel was in veiligheid gesprongen... (je moet een haspel dus helemaal afrollen... dat wis ik niet).


Met een online gekocht thermometertje kon ik de temperatuur monitoren: die was 's ochtends onder het dekzeil nog 8°C.
Na contact met Hempel, die weer zeer snel reageerden kon dit nog wel.



16 uur na de Tiecoat mocht de eerste laag SilicOne er op.
De eerste paar strepen met de verfroller is vast een geklieder, je moet het product even gewoon worden: het is geen verf, maar wat dikker, en trekt veel 'draden'.  Eens je de pak beet hebt gaat het prima.
Je schildert er dan mee zoals bij een 2-componentenverf:  eens er op: afblijven :-)
Tussen de eerste en de 2e laag moet ook minstens 16 uur zitten. Ik nam 24 uur voor mijn planning en hoopte dat het die nacht niet te koud zou worden.


24 uur later kon de 2e laag er op. 
Maar eerst een onaangename verrassing:  hier en daar kleefde er weggewaaid stof en antifouling van de buren in de eerste laag.
Geen leuke vaststelling.
Ik doe een warme oproep aan iedereen om steeds je werkplek proper te houden, zo blijven we goede buren.

De zon verwarmde goed, al bleef de dagtemperatuur weeral rond de 11 tot 15 graden steken, en 's nachts best wel fris: amper 6 graden.
Die 2e laag is geen makkie: je ziet erg moeilijk waar je al gebleven bent.
Voor deze 2 lagen SilicOne - blauwe kleur - kochtten we 6 blikken van 0,75 liter.
Hiervan bleef er eentje over.


Nadien herhaalde het verhaal zich, toen de bokken verzet waren, en ik de plaatsen van de stempels kon doen.

Op de dag van de tewaterlating zag ik hier en daar wat schade door het wegnemen van de stempels. Jammer, maar daar kon ik die moment niets meer aan doen.

Dobber dobbert nu weer, en doet dat nu milieuvriendelijk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.