De ene moment was de tank weken lang 100% gevuld, de andere moment 6 liter of 38 liter.
Er was duidelijk iets fout.
Tijdens onze zeilvakantie belde ik met de havenmeester van Numansdorp en die wist me te vertellen dat Yachting Willemstad de man was die ik moest hebben voor een nieuwe sensor.
Wat later konden we die gaan ophalen en wilde ik die uiteraard meteen plaatsen maar helaas! De 20cm sensor paste niet.
Erger nog, het was een totaal ander type dat er in de tank zat, eentje met een arm en een vlotter.
Gauw terug naar de winkel en de sensor omruilen.
Ook de gaten voor de boutjes van de Wema sensor kwamen helemaal niet overeen.
Gelukkig had Yachting Willemstad wel een goede VDO-vervanger in stock. Ik moest hem wel op maat zagen.
De Simarine Pico One geeft nu wel de juiste hoeveelheid weer. 100% juist zal het niet zijn, maar met het opmeten van de RVS tank, en wat rekenwerk, kon ik alvast de huidige hoeveelheid brandstof ingeven als 'calibration point, alsmede het punt van 100% gevuld.
Na het bijvullen van sx 10 liter diesel, kon ik ook daar 2 nieuwe calibration points opgeven.
De RVS tank heeft een schuin lopende bodem. Met wat rekenen kon ik dat volume ook berekenen en ook daar een calibration point voor opgeven door de vlotter ongeveer op die positie te leggen op de tafel, met behulp van een meetlat, en dan de gegeven weerstand van de sensor te meten.
Nu weet ik weer hoeveel brandstof in meezeul op mijn zeiltochten :-)
De oude fuel-sensor van VDO |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.