zondag 22 december 2019

Pico One aan boord :-)

Hoe fijn zou het niet zijn om met één toestel de toestand van beide batterijen te monitoren, en tevens de inhoud van je brandstoftank.
Wat eerst bedoeld was als een 'folieke', werd uiteindelijk toch werkelijkheid: ik kocht bij Sailspecials een Pico One, met bijhorende shunt.
Het was een actiepakket: de Pico +1, samen met Shunt SC302T.

Shunt SC302T
Aansluiten viel nog wel goed mee, al moest er eerst een en ander verwijderd worden: de huidige voltmeter, de ampere-meter en de brandstofmeter.
Om geen nodeloze bedrading te moeten plaatsen tekende ik eerst, thuis, een schema zodat eventuele reeds aanwezige draden hergebruikt konden worden.
De opzet van Simarine (=fabrikant van het gebeuren) heeft dat goed gezien: de Shunt monteer je vlakbij de batterijen en brandstoftank. Er loopt enkel een datakabel van de shunt naar de display.
Nu is een Midget 26 een dankbare boot voor dergelijke zaken: je kan redelijk goed overal bij. Kabels bijplaatsen of aanpassen is geen onmogelijke klus.
Ik plaatste de Shunt tegen het schot van het batterij-vak. Eerst leek het me wel handig om de Shunt IN het batterijvak te plaatsen, maar uiteindelijk leek het me veiliger, deze uit dat vak te houden, vooral voor de datakabel.

Jammer van de bestaande openingen
Zo'n 4 uur later kwam er leven in de display.
Eerste boodschap: "No devices".... Chuck, wat is er fout?  Alles nog eens nalopen, overal checken of er geen losse verbindingen zijn... niets fouts te vinden.
"Hoe kan dat nou?".
Misschien toch maar eens de handleiding lezen :-D
En ja hoor: bij het opstarten hoort deze boodschap te verschijnen :-P



Zonder handleiding is het toch wel wat ingewikkeld denk ik: je moet de batterijen programmeren in het display: naam geven, bepalen op welke poort je ze aangesloten hebt, hun capaciteit, etc.
Ook vraagt de display naar extra gegevens zoals de waarden C20 en C10 van je batterijen.

Ook de brandstofmeter moet je 'programmeren', maar dat is lastiger: je moet minstens twee calibratiepunten ingeven.  Nu heb ik de huidige meter in de tank aangesloten, eentje van het weerstandstype. Dat hoort te werken, maar ik heb geen technische gegevens van deze meter. Enkel het merk weet ik: VDO.
VDO capaciteitsmeter in de
brandstoftank
kan hergebruikt worden
Een serie-nummer staat er niet op, al zijn er verschillende cijfers leesbaar.
Ik vermoed dat het een weerstand is van 0 tot 90 Ohm, waarbij 90 Ohm=vol is.
Een zoektocht op internet leverde weinig op.  Enige dat ik momenteel kon doen, is naar VDO in Nederland mailen.



1 opmerking:

Uw reactie wordt eerst nagelezen alvorens het geplaatst wordt.
Dit om vervelende spam te voorkomen.
Dank voor uw begrip.